Puutekniikan Insinööriopiskelijat PINO ry on Lahden ammattikorkeakoulun puutekniikan ainejärjestö, joka yhdistää puualasta kiinnostuneita opiskelijoita ja ammattilaisia. Jäseniä on yhteensä noin 130 henkeä, jotka ovat kaikkien vuosikurssien opiskelijoita sekä alumneja. Vuoden 2011 aprillipäivänä perustettu yhdistys tarjoaa lisäarvoa opiskeluun järjestämällä vuosittain monipuolisia tapahtumia, joista on kerrottu tarkemmin tällä sivulla.

PINO ry tekee aktiivista yhteistyötä seuraavien sidosryhmien kanssa: LAB Ammattikorkeakoulu, Puutuotteen Työelämäneuvottelukunta, Suomen Puuteollisuusinsinöörien Yhdistys, Suomen Sahateollisuusmiesten Yhdistys, Puumiesten Liitto, Metsäalan Advisory Board sekä LIRO ry, KOE, Natura ry, Metsäylioppilaat ry ja Puumekanistikerho ry.

Yhdistyksellä on ollut edustus seuraavissa tapahtumissa ja hankkeissa: Puupäivä, Sahateollisuuspäivät, Sidosryhmäpäivä, Suomen Metsäopiskelijat -konferenssi, Puutekniikan RoadShow -koulukiertue, Metsä Puhuu, Duuniexpo -messut, Puu- ja Bioenergia -messut, Puuntyöstömessut ja Tukholman huonekalumessut.

PINOmaisia tapahtumia:

• Duuni-info
  • Yrityssaunailta
  • Vuosikokous
  • Poikkitieteellinen kyykkä
  • Vuosijuhlat
  • Kevät excursio
  • Kesäpäivä
  • Talkoot
  • Fuksitapahtuma
  • Pikkujoulut
  • Vaalikokous

EXCURSIOT

Joka kevät järjestetään kaksipäiväinen kotimaan excursio, jossa tutustutaan alan yrityksiin pintaa syvemmältä. Vierailuun kuuluu perinteisesti yritysesittely, tehdaskierros ja lounas. Matka taitetaan omalla bussilla, jossa tunnelma on katossa ja reissu päättyy illanviettoon saunomisen merkeissä. Excursioilla opiskelijat pääsevät näkemään miten opinnoista tutut asiat tehdään käytännössä. Samalla luodaan arvokkaita suhteita yritysedustajiin sekä opiskelutovereihin.

YRITYSSAUNAILLAT

Kerran vuodessa järjestetään yhteistyössä Suomen Puuteollisuusinsinöörien Yhdistyksen kanssa yrityssaunailta, jossa yritykset pääsevät esittelemään toimintaansa ja työtehtäviään tuleville insinööreille. Samalla opiskelijoilla on loistava mahdollisuus keskustella yritysedustajien kanssa ajankohtaisista asioista ja saada heiltä hyviä vinkkejä työelämään siirtymisessä. Esittelyiden jälkeen iltaa jatketaan rennosti ruokailun, saunomisen ja uimisen merkeissä.

INTERFOB

Opiskelijoiden kansainvälistymisen edistämiseksi osallistutaan joka syksy Euroopan puu- ja metsäalan opiskelijoidenkonferenssiin nimeltä INTERFOB. Tapahtuma kokoaa vuosittain satoja opiskelijoita kymmenistä yliopistosta ja korkeakoulusta ympäri Eurooppaa. Konferenssin järjestysvastuu kiertää osallistujien keskuudessa.

Vuonna 2014 katseet kääntyivät Suomeen kun PINO ry järjesti tapahtuman Messilän hiihtokeskuksessa. Paikalle saapui 231 opiskelijaa 16 korkeakoulusta Suomesta, Saksasta, Itävallasta, Sveitsistä, Ranskasta, Espanjasta, Puolasta ja Slovakiasta. Viikon mittainen tapahtuma tarjosi monipuolisia aktiviteetteja ja ohjelmaa, johon sisältyi osallistujien esittelyt, Workshop-päivä, 11 excursiota, kansainvälisen kulttuurin ilta sekä asiantuntijaseminaari ja yritysnäyttely Fellmannia-keskuksessa Lahdessa.

Konferenssin mahdollistivat yhteistyökumppanit: Suomen Metsäsäätiö, Mondi Group, Puumiesten Ammattikasvatussäätiö, Veisto, Metsä Group, Metsäteollisuus ry, Suomen Puuteollisuusinsinöörien Yhdistys, Puumiesten Liitto, Suomen Sahateollisuusmiesten Yhdistys, Huonekaluteollisuus ry, MTK, Suomen Sahat ry, Puusepänteollisuus ry, Lahden ammattikorkeakoulu, Lämpöpuuyhdistys, Koskisen, Würth, St1, UPM ja Stora Enso.